
Bizonyos meghibásodások különösen aggasztóak az autósok számára. Ez egyike azoknak a hibáknak, amelyek okát rendkívül nehéz diagnosztizálni. A dízelmotor egyenetlen járása alapjáraton pedig kiváló példa erre.
Ilyen esetben egy belsőégésű motor nem csökkentheti a fordulatszámot, vagy nem változtathatja meg nagyon élesen annak frekvenciáját. Ebben az esetben a motor időnként leáll, és nehezen indul újra. Az ilyen instabil motorműködés további fejfájást okoz minden járműtulajdonosnak. Ez a cikk segít megérteni a probléma fő okait és a diagnosztizálás során teendő teendőket.
A motor instabil működése: a fő okok
Ha a motor üresjáratban rángatózik, akkor valószínűleg a következőkkel van probléma:
- a gyújtási rendszer;
- Injektorvezérlő elektronika;
- az üzemanyagrendszer.
A fent említett problémákon kívül magával a motorral is lehetnek problémák.
A következetesség nagyon fontos a hibák diagnosztizálásában. Ne ess pánikba, és ne válts célról célra, ha az alapjáraton durva motor lett a problémád. Ellenőrizze sorban a fenti elemek mindegyikét, hogy később azonosítani tudja a probléma valódi okát.
Instabil motor és gyújtásrendszer
A dízelmotor meghibásodását okozhatja a gyújtógyertya vagy a gyújtásrendszer más részének hibája. Ennek következtében a motor elkezdi kihagyni a gyújtási ciklust. Ebben az esetben a folyamat egy vagy több hengerben is végbemehet.
A gyújtógyertya mellett a motor instabilitását a következőkkel kapcsolatos problémák is okozhatják:
- drótok;
- feszültségtekercs;
- tumbler (csak karburátoros motorokban).
Ha a motor üresjáratban tapasztalható instabilitása a gyújtógyertya hibájára vezethető vissza, ezt a tényt könnyű ellenőrizni. Húzza ki egymás után a gyújtógyertyákat, és ha a motor fordulatszáma csökken, megtalálta a hibát. Egy másik kipróbált és bevált módszer az, hogy kivesszük a gyertyákat, és ellenőrizzük a szennyeződés színét. A fekete szín mindig problémára utal.
Fontos megjegyezni, hogy ha a dízelmotor váltakozva merül és emelkedik a fordulatszám, akkor valószínűleg egy másik alkatrész hibás.
Ha van multimétere, ellenőrizze a nagyfeszültségű vezetékek megszakadását. Ha nem, forduljon egy műhelyhez. Ellenőrzik a feszültségtekercset és a gyújtásmodult is.
Ha karburátoros motorja van, a hideg motor instabilitását a tompító hibája okozhatja. A leggyakoribb okok a következők:
- repedések vagy repedések a burkolaton, ahol a vezetékek csatlakoznak;
- futótörés;
- a mágneses mező mérésére szolgáló érzékelőt fémtörmelék szennyezte be;
- a gyújtásért felelős érintkezők kiégtek;
- a csapágy elérte élettartama végét.
A motor egyenetlen járása: elektronikai meghibásodások
Ha a motor szabálytalanul jár, azt gyakran az elektronika, nevezetesen a vezérlő memóriájában lévő túl sok hiba okozza. A vezérlő hibáinak eltávolítása rendkívül egyszerű folyamat. Egyszerűen távolítsa el az akkumulátor pólusát mínusz polaritással 10-15 percre. A motor ezután megkezdi a normál működést.
Vegye figyelembe, hogy a motor rendszeres szabálytalan működése nem csak úgy megjelenik, ezért szervizeltesse meg járművét egy műhelyben, hogy a jármű fedélzeti szakembere azonosítani tudja a valódi problémát.
Ha a motor szabálytalanul jár, a másik ok az ECU meghibásodása lehet. Egy ilyen hibának megvannak a maga sajátos jellemzői, nevezetesen:
- a motor rendszertelenül jár és rázkódik;
- az injektor nagyobb mennyiségű dúsított üzemanyagot juttat ki, ha megnövekedett benzin- vagy gázolajfogyasztást észlel, ez lehet az oka;
- a kipufogócső fekete füstforrássá válik;
- A dugók elektródái a koromtól elfeketednek.
A modern járművek számos érzékelővel vannak felszerelve, amelyek szabályozzák a motor fordulatszámát. Ha a dízelmotor üresjáratban durván jár, egyszerűen próbálja meg egymás után lekapcsolni ezeket a műszereket, hogy felfedezze a probléma forrását. Ha az egyik érzékelő lekapcsolásával a motor fordulatszámát kalibrálja, akkor megtalálta a hibásat.
Instabil motor üresjárat: üzemanyag-ellátási problémák
Ha a dízelmotor szabálytalan működésének okait keresi, mindenképpen nézze meg az üzemanyagrendszert. A hibákat általában a következők okozzák:
- az üresjárati szeleppel kapcsolatos meghibásodások fordultak elő;
- a nyomás túl alacsony, ami elégtelen üzemanyagmennyiséget okoz; a motor szabálytalan működésének okai ekkor a következők: öblítőszűrők, bypass-szelep, elektromos benzinpumpa, mechanikus szivattyúhajtás (karburátoros változatokban);
- a lefúvószelep beragadt;
- a befecskendező fúvóka elérte élettartama végét, a másik ok a túl sok szennyeződés lehet.
Ha a fent említett problémák egyike a motor szabálytalan működésének oka, akkor a szabálytalanságok természetesen a belsőégésű motor minden üzemmódjában előfordulnak, nem csak üresjáratban.
Mint látható, az üzemanyag-ellátó rendszerrel kapcsolatos legtöbb probléma éppen az elégtelen üzemanyagnyomásban és -mennyiségben rejlik. Ezért fontos a szűrők, a szelepek és a benzinpumpa ellenőrzése. Az injektorokat külön ellenőrzik egy speciális padon, ezért a motort továbbra is szét kell szerelni. Nagyon fontos, hogy az injektorok egyenletes üzemanyag-áramot szolgáltassanak. Ha elkezdenek permetezni, az a motor meghibásodását okozza.
Instabil motorfutás: Motoralkatrészek elhasználódása
Ha nagy futásteljesítményű autója van, a motor instabil üresjárása a motoralkatrészek élettartamának végét jelzi.
Ilyen esetben a motor szabálytalan üresjáratát ezek az egyedi jellemzők kísérik:
- A dugattyúk egyenlőtlenül kophattak el, ami egyes hengerekben csökkent nyomást eredményezett.
- A lánc vagy a szíj megnyúlt, és emiatt más fogaskerékre ugrott, ami megzavarta a gázelosztást a gépben, és a motor üresjáratban szabálytalanul jár.
- A szelep eltömődött, és emiatt nyitott állásban beragadt.
- A motor meghibásodását az eltömődött fúvókák okozzák, a másik ok az, hogy az autóolaj bekerül az üzemanyagba.
- Fagyálló folyadék jelenléte az égéstérben, amely a henger közelében lévő kilyukadt tömítés miatt következik be. Ezt a hibát a kipufogógázként jelentkező fehér füst és a tágulási tartályban lévő olaj jelenléte jellemzi.
A szelepek és a dugattyúk túlzott élettartama a motor szabálytalan üresjáratának gyakori oka. Ha ellenőrizni szeretné az állapotukat, a legjobb megoldás a tömörítés mérése.
Ha a motor szabálytalanul jár, annak másik oka az lehet, hogy a motor egyensúlya megbomlott. Ez főként a felújított, vagy ritkábban a részlegesen felújított motorok esetében fordul elő.
A motor egyenetlen üresjáratát a hengerekbe jutó kis mennyiségű levegő is okozhatja. Ez vezetés közben egyáltalán nem is vehető észre, mivel a hengerben lévő kis mennyiségű gáz nem ég el.
A levegő gyakrabban a következő pontokon keresztül jut be a levegőbe:
- gyűjtőcsőtömítések;
- a vákuumos fékrásegítőn lévő lyuk;
- vákuumvezetékek stb.
A motor instabil működése üresjáratban meglehetősen kellemetlen probléma, amely időveszteséget okozhat. Végül is, az ilyen eredményhez vezető meghibásodások száma valóban nagy. Ha nem akarja az idejét vesztegetni, forduljon egy olajos műhelyhez. Ellenkező esetben a fent említett okokat egyenként ellenőrizze, amíg meg nem találja a hibásat. Csak így lesz a múlté a dízelmotorok kiszámíthatatlan üresjárata.