
A jármű üzemanyagrendszerében lévő levegő komoly probléma, amely később meghibásodásokhoz vezethet. Ezért sok járművezető szeretné tudni, hogyan kell a dízelüzemanyag-rendszert helyesen légteleníteni, hogy ne sérüljön meg a belső égésű rendszer.
Az üzemanyagrendszerben lévő levegő tünetei
Ahhoz, hogy tudja, hogyan kell a dízelüzemanyag-rendszert légteleníteni, ha levegő van a rendszerben, először meg kell értenie a probléma alapvető tüneteit. Nemcsak az a fontos, hogy tudja, hogyan kell a dízelmotor üzemanyagrendszerét légteleníteni, hanem az is, hogy megtudja, hol szívja be a levegőt.
A fő probléma az üzemanyagrendszer (dízel) felfúvódása esetén a következmények sokfélesége. A törés teljesen működésképtelenné teheti a dízelmotort, vagy éppen ellenkezőleg, csak időről időre válhat nyilvánvalóvá. Minden attól függ, hogy mekkora a levegő szívási mennyisége, amely belép a dízelrendszerbe. Egy dolog azonban mindegyikben közös: a helyzet idővel romlik, és a belsőégésű motor teljesen tönkremegy.
Az üzemanyagrendszer (dízel) fojtásának fő “tünetei” a következők:
- A motor nagyon könnyen beindul, de kérdéses, hogyan működik tovább. A dízel gyakran leáll, és a fordulatszám szabálytalan. Kaotikusan és kiszámíthatatlanul emelkednek. Ha a gázpedált lenyomja, nem érezhető erő, és a jármű sebessége nem nő.
- A motor meglehetősen forró. Nem reagál a gázpedálra, vagy késleltetve reagál.
- A jármű hosszan tartó üresjárata után az önindítót nagyon sokáig kell tekergetni ahhoz, hogy a motor beinduljon. Idővel az ilyen hiba súlyosbodik, a motornak hosszabb ideig tart az indítás, míg végül már nem reagál a vezető kezeire.
Ahhoz, hogy biztosan tudjuk, hogy a dízelüzemanyag-rendszer szivárog-e, el kell végezni az ICE diagnosztikát. Szükség van a motor alkatrészeinek vizuális hozzáférésére, valamint a motorhengerekbe áramló üzemanyag mennyiségének elemzésére. Ez megerősíti, hogy a levegő valóban beszívódik.
Hogyan állapítható meg, hogy van-e levegő az üzemanyagrendszerben?
Ha szeretné tudni, hogyan indítható be egy dízel, ha levegő van a járműben, kezdje néhány teszt lefuttatásával, hogy megerősítse a problémát.
A kipufogón keresztüli teszt egy klasszikus lehetőség, amelyet sok tapasztalt járművezető használ. A módszer elve nagyon egyszerű:
- Forgassa meg az indítót egy percig, de ne indítsa be a motort.
- Ellenőrizze a hangtompítót indítás közben.
Ha a hangtompítóból nem jönnek kipufogógázok, a dízelmotort ki kell szellőztetni. A motor nem kap elegendő üzemanyagmennyiséget a szivattyútól. Azonban füst keletkezhet, ha a tüzelőanyag-ellátás szünetel. Ebben az esetben a füst színe megváltozik, ami egy másik problémára utal – olaj van a hengerekben.
A dízelüzemanyag-rendszer leeresztésének kiderítéséhez a tömlők vizsgálatát is elvégezheti. Ez a folyamat a következő lépésekből áll:
- Távolítsa el a gázolajat a palackba juttató csöveket, és szívja ki a szivattyúból. Vásároljon és szereljen be új tömlőket, a tömlők hátulját helyezze egy üzemanyagtartályba. A tartály a nagynyomású szivattyú fölött legyen.
- Csavarja ki a csavart a csatlakozóból.
- Egy csatlakozó fecskendővel szívja ki a levegőt.
- Helyezze vissza a csavart az eredeti helyzetébe.
- Indítsa be a motort néhány percre.
- Ezután hagyja a járművet hat-hét órán át háborítatlanul.
Ha miután úgy döntött, hogy leereszti a dízel üzemanyagrendszert és kicseréli a tömlőket, nincs probléma a motorral, akkor a probléma oka egy törött cső volt. Egyikük megsérült, és a vezetékek cseréje után a probléma megoldódott.
Ha a probléma továbbra is fennáll, akkor újra ki kell találnia, hogyan kell a levegőt a dízelüzemanyag-rendszerből kiszellőztetni. A probléma okának kiderítéséhez a következőképpen járjon el:
- Szívja ki a levegő mennyiségét egy fecskendőcsatlakozással.
- Engedje le a tömlők végeivel együtt használt tartályt a nagynyomású szivattyú alá.
- Ha a motor normálisan működik, a probléma a szűrőben van. Ha a hiba továbbra is fennáll, a nagynyomású szivattyú rendszeresen levegőt szív be.
Ahhoz, hogy megértsük, hogyan lehet eltávolítani a levegőt a dízelüzemanyag-rendszerből, tisztában kell lennünk azzal, hogy a szivárgás forrása egyszerre több helyen is megtalálható. A meghibásodás kockázata közvetlenül összefügg a jármű futásteljesítményével és gyártási évével, valamint az alkatrészek élettartamával.
A meghibásodás kockázata közvetlenül összefügg a jármű futásteljesítményével és gyártási évével, valamint az alkatrészek élettartamával.
Hogyan távolítsuk el a levegőt a dízelüzemanyag-rendszerből
A dízelmotorok dugóproblémáinak megoldása meglehetősen bonyolult folyamat, amely a járművezetőtől némi tudást és készségeket igényel. Ha bizonytalan, sokkal jobb, ha a dízelmotor üzemanyagrendszerét egy műhelyben szivattyúztatja át. A tapasztalt szakemberek rendelkeznek a tudással és az eszközökkel, hogy segítsenek a légzsilip eltávolításában a járműből.
Annak érdekében, hogy soha többé ne kelljen aggódnia a dízelüzemanyag-rendszer eltömődése miatt, járjon el a következők szerint:
- Szerelje le az üzemanyagcsöveket. Legyen nagyon óvatos, nehogy meghajlítsa vagy megsértse a kötelet.
- Mártsa a csöveket egy tartály vízbe. Ha a vízfelület buborékolni kezd, az azt jelenti, hogy a csövekbe levegő került.
- Helyezze vissza az üzemanyagcsövet a helyére. Ehhez szorosan húzza meg a konzol csavarjait.
- Csavarja ki a szűrő csavarját, hogy a keletkezett lyukon keresztül öntsön egy kis gázolajat. Ne felejtse el visszatenni a csavart.
- Víztelenítse a járművet – csavarja ki a fúvókák csavaranyáját.
- Indítsa be a motort. Ha mindent helyesen csinált, az üzemanyag a maradék légtömeggel együtt fog kiáramlani az injektorokból.
Most már tudja, hogyan kell leengedni egy dízelmotor vérét. A dízelmotorok üzemanyagrendszere nagyon nagy szerepet játszik a motor stabilitásában. Ezért a dízelüzemanyag-rendszer időben történő átpumpálásával megelőzhetők a jármű motorjának későbbi, súlyosabb problémái.
A dízelüzemanyag-rendszer öblítése: működési elv
Az autó minden egyes részletének megvan a maga működési ideje. A vezetés során az alkatrész erőforrása kimerül, így nem meglepő, hogy az üzemanyagrendszer (dízel) idővel eltömődik. A bonyolultságot növeli, hogy a dízelmotor a hagyományos tápszivattyú helyett nagynyomású üzemanyagszivattyúval rendelkezik. Többféle nagynyomású szivattyú létezik, amelyek nyomástartományban és üzemanyag-szállítási mennyiségben különböznek egymástól. Mivel a szivattyú magasabb nyomást biztosít, az üzemanyag öngyulladással kerül a hengerbe. Ezért nincsenek gyújtógyertyák a dízelmotorokban.
Nem elég tudni, hogyan kell levegőt szívni egy dízelmotorból. Meg kell értenie, hogy az üzemanyagrendszer minden részét időben fel kell frissíteni.
Ha a TC-ben lévő dugó jelenlétét figyelmen kívül hagyják, akkor idővel az üzemanyag-befecskendező szivattyú teljesen meghibásodik. A nagynyomású szivattyú meglehetősen magas költségekkel járó egység, ezért a legtöbb járművezető úgy dönt, hogy megjavíttatja. Az alkatrész bizonyos élettartama azonban máris elveszik, ezért jobb, ha nem vezetünk ilyen helyzetbe. Tehát, ha dízelről van szó, az üzemanyagrendszerben lévő levegő döntő fontosságú a helyes működéshez.
Ahhoz, hogy a rendszer hosszabb ideig megfelelően működjön, mindenekelőtt győződjön meg arról, hogy van-e jó szivattyúja. Ne felejtse el rendszeresen leengedni, mivel a fagyálló folyamatosan keveredik a dízelüzemanyaggal.
Hogyan kell szivattyúzni az üzemanyagrendszert: további tippek
További tippek az üzemanyagrendszer megfelelő működésének fenntartásához:
- Tisztítsa meg a jármű üzemanyagtartályában lévő leeresztő dugó menetét. Ne feledje, hogy a folyamat során használjon medencét vagy vödröt. Ha megfelelően megtisztítja, a menetek utána jól ki fognak csavarodni. Ne felejtse el rendszeresen cserélni a tömítéseket sem, hogy ne alakulhasson ki szivárgás.
- Próbálja meg a tartályt tele tartani. Hideg időjárás esetén a TC-ben kondenzáció képződik, és ha az üzemanyagtartályban szabad hely van, akkor ez végül összekeveredik az üzemanyaggal. Van egy másik veszély is, amely közvetlenül kapcsolódik a hazai utak minőségéhez. Ha félig üres tankkal kátyúba hajt, az üzemanyag az egyik oldalra lenghet. Ekkor a szivattyú a gázolaj helyett levegőt pumpálhat.
- Próbáljon jó minőségű dízelüzemanyagot tankolni. Ellenkező esetben a dízelüzemanyag összetétele nagyszámú idegen anyagot fog tartalmazni, ami biztosan nincs pozitív hatással az üzemanyagrendszer alkatrészeire.
Ezek a szokásos lépések a dízelmotorok üzemanyagrendszerének átöblítésére, és a rendszer élettartamának jelentős növelésére a járművében.