A kerékagy csapágyazása zúg

A

A személygépkocsik hosszabb ideig történő vezetése gyakran zúgó hangot eredményez, ami azt jelzi, hogy az alváz valamelyik alkatrésze megsérült. A vezetésben jártas autósok a hang alapján gyorsan meg tudják állapítani, hogy melyik alkatrész hibásodott meg. Az utastérben vezetés közben hallható mély hang vagy sípoló zaj törött csapágyra utal.

A hangos zaj elnyomja az utassal folytatott beszélgetést, és a vezető kényelmetlenül érzi magát. Ezek a probléma első figyelmeztető jelei. Ha nem történik intézkedés, a kerekek zörgő hangot adnak, és a csapágy szétesik. Ez kiszámíthatatlan vezetési viselkedéshez és ennek következtében motorkárosodáshoz vezethet. Ha a csapágy zúg, forduljon műhelyszerészhez.

Miért zúg a kerékagy csapágya?

A kerékagycsapágyat körülbelül 100 000 km megtételére tervezték tökéletesen sík úton. A buckákkal és kátyúkkal teli egyenetlen út növeli az alkatrész dinamikus terhelését, amely idő előtt meghibásodik. A csapágyak épségét a természetes kopás, a helytelen beépítés és a nem megfelelő kenés veszélyezteti. Egy megmagyarázhatatlan zaj megjelenése után a járművezetőnek ki kell derítenie, hogy miért zúg a kerékagycsapágy. Az autó diagnosztizálására a műhelybe való eljutás ésszerű megoldás, ahol a szakemberek gyorsan megtalálják a hibát, és az alkatrész cseréjével orvosolják a helyzetet.

Az autó márkájától függően számos tényező befolyásolja, hogy egy kerékagycsapágy mennyi ideig használható. A gyártó cserealkatrészei sokkal tovább tartanak. Az autó tulajdonosa csak 90-150 ezer km-es futásteljesítmény után hallja meg a csapágy dobogását. Az autósboltban vásárolt analóg alkatrészek sokkal gyorsabban elhasználódnak – abban a pillanatban, amikor a sebességmérő tűje 50-70 ezer km-t mér a csere után. A jármű hátsó tengelyére szerelt kerékagyak élettartama hosszabb, mint az első tengelyre szerelteké.

A tengelycsapágyak sérülés miatt zúgnak, ami a következő okokra vezethető vissza:

  • víz vagy szennyeződés jutott a tömítésekbe vagy a portömítésekbe;
  • élettartamuk végén;
  • a sérült alkatrészekről származó forgácsok és nyesedékek a járófelületre kerültek;
  • Elégtelen kenés a ketrecben;
  • Mechanikai sérülés;
  • Hibás alkatrész;
  • nagy dinamikus teherbíró képesség.

Ha a csapágyzaj hallatán elhalasztja a műhelylátogatást, az a kerekek leállásához és a jármű alvázának további károsodásához vezet.

Hogyan zúg a kerékagy csapágyazása?

A kerékagycsapágy zúgása akkor jelentkezik, amikor a jármű eléri a 40-60 km/h sebességet. Minél jobban gyorsul a jármű, annál hangosabb lesz a hang, és eltűnik, amikor a sebesség csökken. Hogyan zúg a kerékagycsapágy, amikor a jármű elfordul? Gyakran előfordul, hogy a zúgás felerősödik és fütyülő zajra változik. A jellegzetes hibákat a kerekekre az adott pillanatban ható terhelés okozza, így a nyomás a kerékagycsapágyakra jut, amelyek rezegnek és bizonyos zajt keltenek. Ha nem teszünk semmit, a kellemetlen zajt később fémes csattogás követi.

Minél nagyobb a jármű sebessége, annál hangosabb lesz a csapágyzaj. A dupla görgők lehetővé teszik, hogy a tengelycsapágyak kisebb meghibásodásokkal is működjenek, de az alkatrészek javítását nem szabad túl sokáig halogatni.

A kerékagycsapágy-zajt a jármű nem megfelelő használata okozza:

  • vezetés a törött autópályákon;
  • az autót nagy sebességgel vezetik;
  • a jármű üzemeltetése alacsony vagy magas hőmérsékleten az országutakon;
  • probléma a fékekkel;
  • az első kerekek dőlésszögei nincsenek összehangolva;
  • a görgők és az oldalsó ketrec közötti távolságot szabályozó anyacsavar túlságosan meg lett húzva/ki lett csavarva.
  • a járművezetők hangolással való foglalatossága és a keréksúlyok következetlensége.

Ha a járművezető felfedezi, hogy a kerékagy csapágya zajos, az időben elvégzett csere biztosítja a felfüggesztés többi alkatrészének hosszú élettartamát.

Hogyan állapítható meg, hogy melyik csapágy zúg

Honnan lehet megmondani, melyik kerékagycsapágy zúg? Alaposan meg kell hallgatnia a zajt, és le kell vonnia a megfelelő következtetéseket a hibára vonatkozóan. A kormánykerék balra fordításakor hallható kopogó hang azt jelzi, hogy ideje kicserélni a bal első csapágyat. A jobbra kormányzás által okozott zúgás azt jelzi, hogy a jobb első elemet meg kell javítani.

A csapágycsapágy zúgása jelzi, hogy azonnal meg kell keresni a hibás elemet. Ehhez végezzen diagnosztikai intézkedéseket.

  1. Kapcsolja le a motort, és állítsa a sebességváltót üresbe.
  2. Függessze fel a tengelyt, és forgassa el a kerekeket.
  3. A megjelenő nyikorgás figyelmeztetni kell az autó tulajdonosát.
  4. Az autó vezetése után mindkét kereket kézzel kell ellenőrizni. A sérült alkatrészt a hőmérséklet jelentős emelkedése különbözteti meg.

Ha a járművezető már hallotta a kerékagycsapágy zümmögését, pontosan meghatározta annak helyét, akkor egy szervizállomás szerelőjét kell igénybe venni. A teljes felfüggesztés cseréjének elkerülése érdekében a tapasztalt autósok azt javasolják, hogy forduljon szakemberhez, aki elvégzi a jármű átfogó diagnózisát és kicseréli a csapágypárt.

Zúg a kerékagycsapágy, meddig vezethetek?

Ezt a kérdést a járművezetők gyakran teszik fel a hivatásos szerelőknek. Erre nincs egyértelmű válasz, mivel a jármű általános állapota nagy szerepet játszik: milyen gyakran vezetik, mikor volt utoljára diagnosztizálva, milyen fogyóanyagokat használnak és egyéb árnyalatok. Egyes autótulajdonosok 3 hónapig, mások legfeljebb 1 hónapig vezetnek deformált csapágyazással. A szakemberek nem tanácsolják a járművezetőknek, hogy vezessenek, miután hallották a kerékagycsapágy puffanását.

A jármű műszaki állapotáért viselt felelősség teljes körű megértéséhez a járművezetőknek tisztában kell lenniük azzal, hogy mi történik, ha az alkatrészt nem cserélik ki időben:

  • a fékbetétek megváltoztatják a helyzetüket a felnihez képest, és különböző oldalakon helyezkednek el, ami lehetetlenné teszi a fékbetétek visszaállítását a korábbi helyzetükbe;
  • az első kerék blokkolni fog;
  • egy kerék kanyarodás közben leválhat, elkerülhetetlen balesetet okozva.

Először a jobb oldali első kerékagycsapágy zúgása jelentkezik. Ez a jármű kormányzási jellemzőinek, azaz a járdaszegélyeknek és a rámpáknak köszönhető.

Hub csapágyzaj, mi a kockázat?

Ha egy kerékagy csapágya zajos, milyen kockázatot jelent, ha nem veszünk tudomást a problémáról? A szabályok betartása esetén, ha a kerekeknél nyöszörgő, zúgó vagy fütyülő hangot észlel, a járművezetőnek meg kell állítania a járművet, és vontatót kell hívnia, amely a járművet diagnosztizálásra egy műhelybe viszi. A hibás jármű tudatos vezetése jelentős károkat okoz a szomszédos mechanikai alkatrészekben. A hiba azonosítása után lehetőség van a jármű teljes körű vizsgálatára. A meghibásodott csapágyazás jelei:

  • A kormánykerék elfordításakor sípoló hang hallható az első tengely környékén (a hanghullám jellemzői miatt nehéz meghatározni a pontos helyet).
  • Sípoló és nyikorgó hangok hallhatók a jármű átlagos sebességénél.
  • A fékpedál rezegni fog a jármű gyorsulásakor.

A fent leírt tünetek nem jelentenek ítéletet a csapágy ellen. A felfüggesztést sok csukló alkotja, amely hasonló elemeket használ, ezért a szervizekben folyamatos diagnosztikára és a meghibásodott mechanikai alkatrészek cseréjére van szükség. Ha a kerékagy csapágyazása zúg, a következmények katasztrofálisak lehetnek. A járművezetőnek azt tanácsoljuk, hogy forduljon egy műhelyhez, és javíttassa meg a járművét.

Ha zajos kerékagycsapágyat fedez fel, forduljon az Olajozó Szervizhez Budapesten. Szerelőink gyorsan és minőségileg elvégzik a sérült alkatrészek cseréjét. Raktárunkban minden szükséges alkatrész megtalálható bármilyen összetettségű autójavításhoz. Az olajozó szervizállomás különböző márkájú autókhoz árul alkatrészeket.

Andras

A műhelyünkről

A Startszerviz.hu nem csupán az autószervizek leggyorsabban növekvő hálózata egész Magyarországon. Ügyfelek ezrei bíznak bennünk. Ez egy barátságos csapat, amelyet egy közös eszme és egy közös ügy inspirál. Ez a szigorú minőségi szabványok és a folyamatos támogatás ügyfeleink számára, bárhol is legyenek a világon.