
A személygépkocsik hosszabb ideig történő vezetése gyakran zúgó hangot eredményez, ami azt jelzi, hogy az alváz valamelyik alkatrésze megsérült. A vezetésben jártas autósok a hang alapján gyorsan meg tudják állapítani, hogy melyik alkatrész hibásodott meg. Az utastérben vezetés közben hallható mély hang vagy sípoló zaj törött csapágyra utal.
A hangos zaj elnyomja az utassal folytatott beszélgetést, és a vezető kényelmetlenül érzi magát. Ezek a probléma első figyelmeztető jelei. Ha nem történik intézkedés, a kerekek zörgő hangot adnak, és a csapágy szétesik. Ez kiszámíthatatlan vezetési viselkedéshez és ennek következtében motorkárosodáshoz vezethet. Ha a csapágy zúg, forduljon műhelyszerészhez.
Miért zúg a kerékagy csapágya?
A kerékagycsapágyat körülbelül 100 000 km megtételére tervezték tökéletesen sík úton. A buckákkal és kátyúkkal teli egyenetlen út növeli az alkatrész dinamikus terhelését, amely idő előtt meghibásodik. A csapágyak épségét a természetes kopás, a helytelen beépítés és a nem megfelelő kenés veszélyezteti. Egy megmagyarázhatatlan zaj megjelenése után a járművezetőnek ki kell derítenie, hogy miért zúg a kerékagycsapágy. Az autó diagnosztizálására a műhelybe való eljutás ésszerű megoldás, ahol a szakemberek gyorsan megtalálják a hibát, és az alkatrész cseréjével orvosolják a helyzetet.
Az autó márkájától függően számos tényező befolyásolja, hogy egy kerékagycsapágy mennyi ideig használható. A gyártó cserealkatrészei sokkal tovább tartanak. Az autó tulajdonosa csak 90-150 ezer km-es futásteljesítmény után hallja meg a csapágy dobogását. Az autósboltban vásárolt analóg alkatrészek sokkal gyorsabban elhasználódnak – abban a pillanatban, amikor a sebességmérő tűje 50-70 ezer km-t mér a csere után. A jármű hátsó tengelyére szerelt kerékagyak élettartama hosszabb, mint az első tengelyre szerelteké.
A tengelycsapágyak sérülés miatt zúgnak, ami a következő okokra vezethető vissza:
- víz vagy szennyeződés jutott a tömítésekbe vagy a portömítésekbe;
- élettartamuk végén;
- a sérült alkatrészekről származó forgácsok és nyesedékek a járófelületre kerültek;
- Elégtelen kenés a ketrecben;
- Mechanikai sérülés;
- Hibás alkatrész;
- nagy dinamikus teherbíró képesség.
Ha a csapágyzaj hallatán elhalasztja a műhelylátogatást, az a kerekek leállásához és a jármű alvázának további károsodásához vezet.
Hogyan zúg a kerékagy csapágyazása?
A kerékagycsapágy zúgása akkor jelentkezik, amikor a jármű eléri a 40-60 km/h sebességet. Minél jobban gyorsul a jármű, annál hangosabb lesz a hang, és eltűnik, amikor a sebesség csökken. Hogyan zúg a kerékagycsapágy, amikor a jármű elfordul? Gyakran előfordul, hogy a zúgás felerősödik és fütyülő zajra változik. A jellegzetes hibákat a kerekekre az adott pillanatban ható terhelés okozza, így a nyomás a kerékagycsapágyakra jut, amelyek rezegnek és bizonyos zajt keltenek. Ha nem teszünk semmit, a kellemetlen zajt később fémes csattogás követi.
Minél nagyobb a jármű sebessége, annál hangosabb lesz a csapágyzaj. A dupla görgők lehetővé teszik, hogy a tengelycsapágyak kisebb meghibásodásokkal is működjenek, de az alkatrészek javítását nem szabad túl sokáig halogatni.
A kerékagycsapágy-zajt a jármű nem megfelelő használata okozza:
- vezetés a törött autópályákon;
- az autót nagy sebességgel vezetik;
- a jármű üzemeltetése alacsony vagy magas hőmérsékleten az országutakon;
- probléma a fékekkel;
- az első kerekek dőlésszögei nincsenek összehangolva;
- a görgők és az oldalsó ketrec közötti távolságot szabályozó anyacsavar túlságosan meg lett húzva/ki lett csavarva.
- a járművezetők hangolással való foglalatossága és a keréksúlyok következetlensége.
Ha a járművezető felfedezi, hogy a kerékagy csapágya zajos, az időben elvégzett csere biztosítja a felfüggesztés többi alkatrészének hosszú élettartamát.
Hogyan állapítható meg, hogy melyik csapágy zúg
Honnan lehet megmondani, melyik kerékagycsapágy zúg? Alaposan meg kell hallgatnia a zajt, és le kell vonnia a megfelelő következtetéseket a hibára vonatkozóan. A kormánykerék balra fordításakor hallható kopogó hang azt jelzi, hogy ideje kicserélni a bal első csapágyat. A jobbra kormányzás által okozott zúgás azt jelzi, hogy a jobb első elemet meg kell javítani.
A csapágycsapágy zúgása jelzi, hogy azonnal meg kell keresni a hibás elemet. Ehhez végezzen diagnosztikai intézkedéseket.
- Kapcsolja le a motort, és állítsa a sebességváltót üresbe.
- Függessze fel a tengelyt, és forgassa el a kerekeket.
- A megjelenő nyikorgás figyelmeztetni kell az autó tulajdonosát.
- Az autó vezetése után mindkét kereket kézzel kell ellenőrizni. A sérült alkatrészt a hőmérséklet jelentős emelkedése különbözteti meg.
Ha a járművezető már hallotta a kerékagycsapágy zümmögését, pontosan meghatározta annak helyét, akkor egy szervizállomás szerelőjét kell igénybe venni. A teljes felfüggesztés cseréjének elkerülése érdekében a tapasztalt autósok azt javasolják, hogy forduljon szakemberhez, aki elvégzi a jármű átfogó diagnózisát és kicseréli a csapágypárt.
Zúg a kerékagycsapágy, meddig vezethetek?
Ezt a kérdést a járművezetők gyakran teszik fel a hivatásos szerelőknek. Erre nincs egyértelmű válasz, mivel a jármű általános állapota nagy szerepet játszik: milyen gyakran vezetik, mikor volt utoljára diagnosztizálva, milyen fogyóanyagokat használnak és egyéb árnyalatok. Egyes autótulajdonosok 3 hónapig, mások legfeljebb 1 hónapig vezetnek deformált csapágyazással. A szakemberek nem tanácsolják a járművezetőknek, hogy vezessenek, miután hallották a kerékagycsapágy puffanását.
A jármű műszaki állapotáért viselt felelősség teljes körű megértéséhez a járművezetőknek tisztában kell lenniük azzal, hogy mi történik, ha az alkatrészt nem cserélik ki időben:
- a fékbetétek megváltoztatják a helyzetüket a felnihez képest, és különböző oldalakon helyezkednek el, ami lehetetlenné teszi a fékbetétek visszaállítását a korábbi helyzetükbe;
- az első kerék blokkolni fog;
- egy kerék kanyarodás közben leválhat, elkerülhetetlen balesetet okozva.
Először a jobb oldali első kerékagycsapágy zúgása jelentkezik. Ez a jármű kormányzási jellemzőinek, azaz a járdaszegélyeknek és a rámpáknak köszönhető.
Hub csapágyzaj, mi a kockázat?
Ha egy kerékagy csapágya zajos, milyen kockázatot jelent, ha nem veszünk tudomást a problémáról? A szabályok betartása esetén, ha a kerekeknél nyöszörgő, zúgó vagy fütyülő hangot észlel, a járművezetőnek meg kell állítania a járművet, és vontatót kell hívnia, amely a járművet diagnosztizálásra egy műhelybe viszi. A hibás jármű tudatos vezetése jelentős károkat okoz a szomszédos mechanikai alkatrészekben. A hiba azonosítása után lehetőség van a jármű teljes körű vizsgálatára. A meghibásodott csapágyazás jelei:
- A kormánykerék elfordításakor sípoló hang hallható az első tengely környékén (a hanghullám jellemzői miatt nehéz meghatározni a pontos helyet).
- Sípoló és nyikorgó hangok hallhatók a jármű átlagos sebességénél.
- A fékpedál rezegni fog a jármű gyorsulásakor.
A fent leírt tünetek nem jelentenek ítéletet a csapágy ellen. A felfüggesztést sok csukló alkotja, amely hasonló elemeket használ, ezért a szervizekben folyamatos diagnosztikára és a meghibásodott mechanikai alkatrészek cseréjére van szükség. Ha a kerékagy csapágyazása zúg, a következmények katasztrofálisak lehetnek. A járművezetőnek azt tanácsoljuk, hogy forduljon egy műhelyhez, és javíttassa meg a járművét.
Ha zajos kerékagycsapágyat fedez fel, forduljon az Olajozó Szervizhez Budapesten. Szerelőink gyorsan és minőségileg elvégzik a sérült alkatrészek cseréjét. Raktárunkban minden szükséges alkatrész megtalálható bármilyen összetettségű autójavításhoz. Az olajozó szervizállomás különböző márkájú autókhoz árul alkatrészeket.