
A futómű rendkívül fontos elem, amely mozgásban tartja a járművet. Természetesen ugyanez elmondható a motorról, a generátorról vagy a sebességváltóról is. A jármű futóműve azonban az, amely a nyomatékból származó energiát közvetlenül mozgásra váltja. Az alváz részei forgatják a kerekeket, ami a jármű mozgását okozza.
Természetesen az egységnek más feladatai is vannak. Ebben a cikkben megtudhatja, hogy mi az alváz, annak konkrét funkciói és ábrái.
Mi a jármű futóműve?
Az alváz az alkatrészek azon összessége, amely lehetővé teszi a jármű közlekedését. A rendszer másik funkciója a rezgések elnyelése, mivel az utak nem mindig tökéletesen vízszintesek. Ez nemcsak a jármű többi alkatrészének élettartamát hosszabbítja meg, hanem jelentősen növeli a vezető és az utasok kényelmét is.
A rezgést a kerék függőleges mozgása csillapítja az útfelület egyenetlenségein és kátyúin. Ily módon az alváz elnyeli a rezgéseket, és megakadályozza, hogy azok a jármű karosszériájára átterjedjenek. Ha nem lenne alváz, és a kerekek közvetlenül a karosszériához lennének rögzítve, ez nemcsak veszélyes magasságokba ringatná az autót, hanem a karosszéria integritását is tartósan károsítaná.
Mi kerül a jármű alvázába
Miből készül egy autó alváza? Ez a kérdés sok olyan autósnak okoz gondot, aki szeretné jobban megérteni az autó szerkezetét. Ezek az alkatrészek határozzák meg az autó futóművét, és biztosítják ezen egységek megfelelő működését.
Az alváz több fő elemet tartalmaz, amelyek a különböző funkciókért felelősek.
Váz és karosszéria
Ha érdekli, hogy mi tartozik az autó futóművéhez, akkor nem lehet nem gondolni a vázra és a karosszériára. Ezek azok a részek, amelyekhez az összes többi rész csatlakozik. A személygépkocsi-gyártók a karosszériát használják fő elemként, amelyhez a gépkocsi futóműve csatlakozik. Minél masszívabb a karosszéria és a váz, annál jobban fogja bírni a kocsi az úthibákat és a kátyúkat.
Felfüggesztés
A futóművet nem lehet elemezni a felfüggesztés említése nélkül. Ez az elem az út különböző bukkanóival való ütközések energiájának elnyelésére szolgál. Ez azért lehetséges, mert a jármű alvázszerkezete nem kapcsolódik mereven a karosszériához.
A felfüggesztés élettartama közvetlenül függ a jármű üzemeltetési körülményeitől. Ha gyakran vezet terepen, akkor biztos, hogy a futóműegység sokkal gyorsabban meghibásodik. Ha aktívan használja az autót az ország lakatlan területeire történő utazásokhoz, akkor rendszeresen ellenőrizze ezt az eszközt a szervizben, az autó futóműve ebben az esetben sokkal tovább tarthat.
A felfüggesztéseknek két alapvető típusa van:
- független;
- függő.
Ha érdekli az autó alvázának rendszere, akkor külön emlékezhet a félig független felfüggesztésre. Gyakran hivatkoznak azonban a függő fajtákra.
Napjainkban a függő felfüggesztés egy elavultabb változat. Elsősorban teherautókon vagy terepjárókon használják, kevésbé a hétköznapi személygépkocsiknál. A felfüggesztés működési elvének ismerete azonban jobban megérti az autó futóművének célját. Fő szerkezeti része a speciális rugók, amelyek az ütéscsillapító funkciót látják el. Ez egy sor acéllemezből álló, nagy rugóerővel rendelkező lemez. Ezek a rugók elnyelik az út egyenetlenségeiből származó rezgéseket.
Létezik függő felfüggesztés is, amelyben speciális rugókat használnak a rugókkal együtt. Ez egy sokkal kényelmesebb megoldás, mivel a rugók sokkal kisebbek, mint a laprugók.
A személygépkocsi alváza független felfüggesztést is használhat. Fő jellemzője, hogy minden tengelynek saját rögzítése van. Ez lehetővé teszi a rezgések egyedi csillapítását.
Tengelyek
Egy másik elem, amely segít jobban megérteni a jármű futóművét, a tengelyek. A futómű részét képező szerkezet részei, amelyek összekötik a kerekeket egymással. A tengelytámaszok személygépkocsik és haszongépjárművek esetében eltérőek. Az előbbinél a tengelyek a karosszériához, az utóbbinál pedig a vázhoz vannak rögzítve.
A jármű alvázát nem véletlenül tervezték tengelyekkel. Elsődleges céljuk, hogy megtartsák a jármű és az összes utas súlyát. Ezért a tengelyek kizárólag robusztus fémből készülnek.
Kerekek
A futómű minden alkatrésze fontos, de a kerekek viselik elsőként az útfelület egyenetlenségeit. Minél óvatosabban vezet, annál tovább tartanak a kerekek.
Most már tudja, hogy mely futómű-alkatrészek játszanak szerepet a vezetés kényelmesebbé tételében. Most itt az ideje, hogy megtudjuk, hogyan működik a futómű.
Az alváz működése
Teljesen nyilvánvaló, hogy az autó alváza egy bizonyos elv szerint működik.
Ha a kényelemről van szó, a felfüggesztés játssza a legfontosabb szerepet. Tompítja a vezetés közben fellépő rezgéseket, amikor a kerék kátyúba vagy bukkanóba ütközik. Ebben az esetben a felfüggesztés megakadályozza, hogy az autó felboruljon. A jármű alvázának leírása megmagyarázza a felfüggesztés és a kerék közötti kapcsolat jellegét. Ez utóbbi egy lengéscsillapítóval van rögzítve, amely megnyúlik és összehúzódik, amikor a kerék kátyúba ütközik.
A futóműelemek megfelelő szintű kényelmet biztosítanak az utasok és a vezető számára. Nem kell ismernie az alvázat ahhoz, hogy a jármű szerkezetének ez a része jól ellássa feladatát. Segít azonban abban, hogy megfelelően vezesse járművét, és így hosszabb ideig megőrizze az alkatrészek élettartamát.
Alváz: A meghibásodás okai és diagnosztikai jellemzők
Amint arra már rájött, a futómű az elsődleges alkatrész, amely lehetővé teszi a sima utazást a kátyúk és az útegyenetlenségek ellenére. Ebben a folyamatban a főszerepet bármilyen felfüggesztés (függő vagy független) játssza, amely nagyon komoly stressznek van kitéve. Ezért a gép alváza gyakran meghibásodhat. Annak érdekében, hogy ez ne érje meglepetésként, rendszeresen ellenőriztesse a szervizben – ezek segítenek észrevenni a probléma kezdetét, jóval azelőtt, hogy az meghibásodáshoz vezetne.
Ha érdekli, hogyan működik az autó futóműve, mindenképpen figyeljen a leggyakoribb meghibásodásokra. A lengőkaros felfüggesztésnél a lengéscsillapítók vagy a rugók meghibásodása. Ennek két oka lehet: olajszivárgás vagy az alkatrész fizikai deformációja.
A független felfüggesztést ugyanezek a problémák jellemzik. Sajátossága azonban hozzájárul ahhoz, hogy csak az egyik keréktengely lesz kevésbé hatékony.
A diagnosztika az az eljárás, amely biztosítja, hogy a megfelelően megjavított alvázegység hosszabb ideig működjön. Elég, ha évente kétszer megrendeli ezt a szolgáltatást egy műhelyben. Az ideális időpont erre a téli vagy nyári gumiabroncsokra való “átrakás”. A szerelő ezután gondosan ellenőrizheti a futómű alkatrészeinek megfelelő működését.
A diagnózis általában lehetővé teszi, hogy jobb képet kapjon arról, hogy a jármű alváza miből áll. A következő összetevők ellenőrzéséből áll:
- lengéscsillapítók;
- rugók;
- szerelvények;
- csapágyak;
- fékrendszer;
- hidraulikus rendszer;
- gumitárcsák;
- fékbetétek és fékdobok stb.
Jármű alváz: a leggyakoribb hibák
A rendszeres diagnosztika ideális ahhoz, hogy a futómű alkatrészei a lehető leghosszabb ideig működjenek. Ez azonban nem mindig lehetséges. Ha ezek a problémák jelentkeznek, vigye járművét a műhelybe:
- A jármű valamelyik oldalra kezd csúszni. Ebben az esetben az alváz elrendezése megzavarodik. Ennek számos oka lehet: az első kerékszerkezet meghibásodása, hirtelen nyomásváltozások, erős kopás vagy az első/hátsó tengely elferdülése.
- A vibráció fokozódik, amikor a kerekek kátyúkba és dudorokba ütköznek. Ez a jármű alvázának egyetlen alkatrészének – a lengéscsillapítónak vagy a laprugónak – a meghibásodására utal. Ennek oka leggyakrabban az elhasználódás.
- Vezetés közben hallható, hogy a felfüggesztés kopogni kezd. Ebben az esetben a lengéscsillapítókra kell figyelni. Lehetséges, hogy ezek nem megfelelőek.
- Nyikorgó hang fékezéskor. Ez azt is elárulja, hogy a lengéscsillapító vagy a laprugók hibásak. Jelezheti egy másik futóműalkatrész – a stabilizátor vagy a lengéscsillapító rögzítésének – meghibásodását is.
Most már tudja, miről szól a jármű alváza. Ez az információ lehetővé teszi, hogy jobban szemmel tartsa autóját, így hosszabb ideig élvezheti a kényelmes utazást.